Alla inlägg den 13 juni 2007

Av Sofie - 13 juni 2007 20:42

Nu när det snart är sommar och semester, så skulle lite vintips kanske kunna passa? Jag som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.

Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner: Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är ett rödvin. Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött. De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg. Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.

Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.

Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.

Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Oöverträffat
- Innovativt
- Preliminärt
- Kvastskaft

Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Västkustskt
- Konstitutionerad
- Substantiera
- Tillvägagångssätt

Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit alldeles för mycket vin:

- Tack, men jag vill inte ha sex.
- Nej, ingen mer sprit för min del.
- Ledsen, du är inte riktigt min typ.

Av Sofie - 13 juni 2007 20:21

Mattias ringde idag, det var bara bra med honom men många möten. När han ringde befann han sig inne på GAP så jag kan tänka mig att Liam kommer få något tufft när Mattias kommer hem;-)

Appropå GAP så har vi gjort en beställning med Jocke och Susann som nu är i USA. Dom lovade att köpa en keps till Liam (likadan som den där vi har slarvat bort)!


Av Sofie - 13 juni 2007 20:18













Liam och gammelmormor mumsar jordgubbar:-)

Av Sofie - 13 juni 2007 20:00

Idag har vi varit hemma hos min mormor och hälsat på. Vi var ute i parken på förmiddagen och lekte och sen gick vi in och åt lunch. Jag hade glömt Liams barnstol hemma så han fick sitta i vagnen och äta lunch, han såg lite konfundersam ut först, men det gick bra:-)

Efter lunchen blev det jordgubbar!


Vi skulle ju ha badat i mormors vänners pool idag men det var inte riktigt så bra väder och sen har Liam blivit jättesnorig och lite hostig så jag tyckte inte det var någon bra idé. Men vi gick en promenad och då gick vi förbi deras hus, ganska skapligt läge!



















 


När Liam hade sovit och vi hade fikat på eftermiddagen tänkte vi att det var bäst att passa på att åka hem innan alla köer börjar. Men tji fick vi, det var helt hysteriskt, det tog oss 2 timmar och 15 minuter hem (brukar väl ta ca 45 min)... Som tur var hade mamma med sig en ask vindruvor som vi använde oss av som muta;-) Liam var jätteduktig var inte ledsen en enda gång och somnade inte heller, sista biten fick vi i och för sig jobba på att hålla honom vaken;-)

Vi skjutsade hem mamma och passade på att äta middag tillsammans med henne. Sen åkte vi hem till oss och lekte en stund innan det var dags för nattning.

Hostan har bara blivit värre nu under kvällen och det märks att han har svårt att sova p.g.a förkylningen:-(



Av Sofie - 13 juni 2007 08:42

...Alice, Helen och Olle. Hoppas ni har haft det jättemysigt i Grekland!

Vi ses snart, kramar till er:-)

Av Sofie - 13 juni 2007 08:40

Tänk vad det är skönt att sova;-) Sov hela natten och vaknade klockan åtta och kände mig utvilad! Har fortfarande ont i huvudet men det är mycket bättre.

Nu ska jag snart åka och hämta Liam och mamma så ska vi bege oss till Lidingö.

Presentation

Omröstning

Hur gammal är du som läser min blogg?
 Yngre än 15 år
 16-20 år
 21-30 år
 31-40 år
 41-50 år
 51-60 år
 Äldre än 60 år

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards